Søvn og vaskemaskin

Jeg ble liggende våken i natt. Typisk nok var det rett etter å ha sett et utrolig fascinerende program på NRK om søvn, Den viktige søvnen, og hvorfor søvn ikke må undervurderes. Men artig nok var det også pga en hei dundrende tørketrommel eller vaskemaskin i etasjen over meg. Først tenkte jeg at dette går fint. men da klokken passerte ett og det ikke ble noe mindre bråk, kjente jeg stressnivået øke samtidig som jeg fikk urovekkende tanker om at nå - nå blir hjernen min ødelagt av for lite søvn.

I min gryende søvnløse panikk tenkte jeg på bildet jeg har på forsiden her. Tre vaskemaskiner. Lyd av uro. Jeg måtte gi meg selv en dult i siden. Jeg - audiopedagogen - ligger våken av det samme jeg hører andre forteller om. Irritasjonen over lyd bredte seg. Jeg forsøkte å puste rolig. Telle til ti. Jeg forsøkte å tenke på noe fint. På kaffeduft. På blomster. På at jeg liker søm og klær. Og alle fine sykkelturer og treningsturer jeg opplever med mine. Til slutt sovnet jeg. Da jeg våknet var jeg ferdig stressa. Så - jeg bestemte meg for å ikke ha de høyeste forventninger til dagen. Jeg senket garden. Tenkte litt anstrengt at det sikkert vil bli en fin dag. La opp til en god arbeidsøkt fra hjemmekontoret. Kaffe. Alt vel. Så skulle jeg bare vanne noen jordbærplanter på balkongen. Og der glapp jeg mobilen min. Den falt på stengrunn. I tusen knas. Du kan tenke deg hvordan jeg følte denne mandags morgenen var.

Men okei. Jeg ser det humoristiske i det. Jeg er dødstrett. Audiopedagogen har ligget våken pga ulyd fra vaskemaskin. Mobilen er gått i knas. Men jeg teller til ti. Får vurdere ny mobil til tross for at jeg prøver å spare litt på utgiftene nå. Det meste går bra. Det aller aller meste.

God sommer :)

Kommentarer

Populære innlegg